Når varer ankommer Norge må de deklareres. Normalt utføres dette av en speditør som også omregner valutaen til norske kroner etter ukeskursene til Tolletaten. Den resulterende tolldeklarasjonen sendes så både til Tolletaten og importøren. I de fleste tilfeller er det merverdiavgift på importvarer og det er importøren selv som skal beregne avgiften. Dette kalles for snudd avregning eller omvendt avgiftsplikt. Vi har den samme ordningen også når det gjelder import av (fjernleverbare) tjenester.
Nytt fra 1.1.2017 var at mva-registrerte virksomheter ikke lenger mottar faktura på innførselsmerverdiavgift fra Tolletaten eller den som frakter varen. Mva-grunnlaget og merverdiavgiften er heller ikke lenger oppgitt i tolldeklarasjonen. Kjøperen må nå selv beregne avgiftsgrunnlag og avgift ut fra opplysninger i tolldeklarasjonen. Merk at du må bruke tolldeklarasjonen som grunnlag, ikke varefakturaen.
Hvert enkelt importtilfelle resulterer altså i to separate dokumenter som begge må registreres og regnskapsføres:
- Fakturaen fra den utenlandske leverandøren som blir varekostnaden
- Tolldeklarasjonen som er utgangspunkt for beregning av innførselsmerverdiavgiften
Registrering av fakturaen
I Ajour Office registrerer vi den inngående fakturaen ved å velge Regning fra Dokumenter-menyen som henter opp skjermbildet Regninger (inngående fakturaer) hvor vi så klikker Ny-knappen og starter utfyllingen:
I feltet Konto angir vi kontoen kjøpet gjelder: 1’er-konto for å aktivere kjøpet; 4’er-, 6’er- eller 7’er-konto for å kostnadsføre kjøpet. Alternativt kan vi bytte fra Konto til Vare i nedtrekksmenyen og heller angi varekode. Da benytter programmet kontoene fra varen ved bilagsføringen.
I Pris legger vi inn fakturabeløpet omregnet til NOK. I Avgift foreslår programmet kode 21 (importkode) siden vi har angitt et annet land enn Norge i adresseopplysningene til leverandøren. Vi aksepterer avgiftskoden og klikker så Ins-knappen for å legge registreringen ned på skillekortet Varer:
Da er den inngående fakturaen ferdig ført og vi klikker Lagre-knappen for å bilagsføre den.
Her er bilaget som programmet oppretter automatisk i det vi lagrer:
Registrering av tolldeklarasjonen
Tolldeklarasjonen er registreringsgrunnlag for innførselsmerverdiavgiften. Merverdiavgiftsgrunnlaget er tollverdien (statistisk verdi i rubrikk 46) med tillegg av toll og andre avgifter (rubrikk 47). Varens tollverdi er det man har betalt eller skal betale for varen. I tollverdien inngår alle kostnader frem til norsk grense, inkludert emballasje, frakt og forsikring etc.
Merk at beregningsgrunnlaget ikke er en regnskapsmessig kostnad. Den finner du i transaksjonen der vi registrerte fakturaen fra den utenlandske leverandøren ovenfor.
Som bokføringsdato bruker du siste dato i måneden deklarasjonen er ekspedert.
Tolletaten har laget en tolldeklarasjonsoversikt i Altinn, som du kan bruke for å kontrollere at du har mottatt alle tolldeklarasjonene. Du skal rapportere merverdiavgiften i den terminen ekspedisjonsdatoen på tolldeklarasjonen tilhører. Ekspedisjonsdato finner du på deklarasjonsoversikten.
I Ajour Office registrerer vi tolldeklarasjonen ved å velge Tolldeklarasjon fra Dokumenter-menyen som bringer opp skjermbildet Tolldeklarasjoner hvor vi klikker Ny-knappen . Programmet fyller da ut både Kontakt og Konto for oss med faste verdier:
Da er tolldeklarasjonen ferdig ført og vi klikker Lagre-knappen for å bilagsføre den.
Her er bilaget som programmet oppretter automatisk i det vi lagrer:
Virkninger på mva-meldingen
Nedenfor ser du virkningen av registreringene på skattemeldingen for mva.
Alle merverdiavgiftsregistrerte virksomheter måtte fra og med 1. termin 2017 levere skattemelding for merverdiavgift som erstattet omsetningsoppgaven for merverdiavgift, samt føre regnskapet med konti, mva-koder og regnskapssystem tilpasset den nye mva-meldingen.
Du vil se at den utgående innførselsmerverdiavgiften (post 9) og den fradragsberettigete inngående innførsels-merverdiavgiften (post 17) er like store og til sammen gir null i avgiftsbelastning. Man kompenseres nå altså umiddelbart i samme melding noe som gir en likviditetsfordel sammenlignet med tidligere siden du nå slipper å vente på å få merverdiavgiften tilbake:
Les også: Tjenesteimport og mva
Ajour
Vi hjelper småbedrifter å lykkes
Med Ajour Office klarer du både å drive firmaet, fakturere og føre regnskapet selv!
Har du spørsmål eller kommentarer? Send oss en melding her på siden, diskuter i Ajour Brukerforum eller spør vår regnskapsfører.